Notes on things intercultural, photography, the media, and other things that interest me
Wednesday, 25 December 2013
Wednesday, 18 December 2013
Swiss Autumn Colours
These pics were taken on 26 October 2013 on the way from Landquart via Malans and Jenins to Maienfeld. I do not think them remarkable as photographs, what intrigues me about them is what they show, and especially their colours.
We all know that photography is about framing, about selecting the right angle, and, probably above all, about the light. What amazes me about the light that my camera created is how different the colours are, and also, how quickly the light had changed for although I was walking for about two to three hours, the pics displayed were taken, roughly, in the course of maybe half an hour.
Needless to say, I do know that from one second to the next everything can change, and that does indeed include the light. Yet knowing is one thing, to be shown quite another. As Barry Lopez once phrased it: "I realized that just as the distance between what I saw and what I was able to record was huge, so was that between what I recorded and what people saw."
It does not cease to baffle me how the mind works: on my walk, all of a sudden a church (or was it a convent or maybe a chapel?) surrounded by trees came to mind, not a Swiss church though but one on the outskirts of Santa Cruz do Sul, a town in the Brazilian state of Rio Grande do Sul. I was astonished but did not feel like exploring the why, did not want to look for acceptable logic. Instead, I let the wondering pass and enjoyed what came next and then went again.
Wednesday, 11 December 2013
Los Angeles / New York
I've written about these two books before on this blog yet the ones I'm referring to now are previously unpublished editions, they come in a smaller format and belong to Taschen's Piccolo-series of which the publisher says: "192 pages distilling the best of the originals into pocket-sized books that won't put a dent in you wallet."
Going through these two small books I felt once again fascinated by the variety of photographs shown, the earliest from the 19th century. This is to say that spending time with these two handy volumes also means going back to see how things once looked ... and do not look anymore ...
Jim Heimann
Los Angeles. Portrait of a City
Flexicover, 11,9 x 16,6 cm, 192 pages, 7,99 Euro
Reuel Golden
New York. Portrait of a City
Flexicover, 11,9 x 16,6 cm, 192 pages, 7,99 Euro
Taschen, Cologne 2013
Wednesday, 4 December 2013
Jan Windszus: Lissabon
"Jan Windszus' Bilder beeindrucken ... vor allem durch Sinnlichkeit. Man erkennt nicht in erster Linie, sondern empfindet", schreibt Nikolaus Gelpke im Vorwort. Das trifft es genau, jedenfalls war das auch meine Empfindung, obwohl, möchte man sogleich fragend hinzufügen: Ist das beim Betrachten von Fotografien nicht immer so? Kommt zuerst nicht immer die Empfindung? Sicher, doch eben nicht so direkt und sinnlich und intensiv wie bei diesen Lissabon-Bildern von Jan Windszus.
Copyright @ Jan Windszus 2013
Es hat seinen ganz besonderen Reiz, Bilder von einer Stadt zu betrachten, die man aus eigener Anschauung kennt, sich Szenen zeigen lassen, die man so nie gesehen hat und die einem doch eigenartig vertraut vorkommen, jedenfalls einige davon. Obwohl: sinnlich habe ich die Stadt nicht in Erinnerung, doch sinnlich wird sie mir hier gezeigt. Und genau deshalb spricht mich dieses Buch an: weil es mir ein Lissabon zeigt, das ich so nicht kenne. Und von dem ich mir vorstelle, dass ich es beim nächsten Besuch so suchen werde.
Copyright @ Jan Windszus 2013
Während ich Jan Windszus' Fotografien, die auf mich wie gemalt, ja wie Edward Hopper-Gemälde wirken, betrachte, läuft in meinem Kopf ein Film ab. Ich frage mich, was wohl als nächstes kommt, was die Folgebilder mir zeigen würden/könnten. Anders gesagt: ich nehme viele Aufnahmen in diesem Band als Standbilder eines Films war. Vermutlich, weil ich sie als gestellt, als unwirklich empfinde. Und als Sehnsucht ausstrahlend.
Copyright @ Jan Windszus 2013
Ich stelle mir vor, dass Jan Windszus Bilder einer melancholischen Stadt im Kopf hatte, als er diese Aufnahmen machte. Denn schliesslich sieht man, was man sich entschieden hat zu sehen, was man sehen will. Und wir, die Betrachter, kriegen zu sehen, was Fotograf und Verlag beschlossen haben, uns vorzulegen. Ich habe mich gerne auf diese fotografierten Stimmungen eingelassen.
PS: Neben dem bereits erwähnten Vorwort des Herausgebers Nikolaus Gelpke ist diesem schön gemachten Band auch ein gut geschriebener und kenntnisreicher Text von Karl Spurzem beigegeben, der allerdings keinerlei Bezug auf Jan Windszus' Fotografien nimmt.
Jan Windszus
Lissabon
Mare Verlag, Hamburg 2013