Es ist selten genug, dass sich jemand mit kritischen Reflexionen über Fotografie zu Wort meldet. Ein eigenartiges Phänomen: In einer Zeit, in der man alles hinterfragt (oder sich zumindest diesen Anschein gibt), in einer Zeit auch, in der wir fast in Bildern ersaufen, ist die intellektuelle Auseinandersetzung mit der Welt der Bilder eine Ausnahme. Umso erfreulicher, dass es jetzt diesen ungeheuer dichten Text gibt, der von gescheiten Einsichten nur so sprüht.
Einsichten wie diese: "A painting or drawing is judged a fake when it turns out not to be by the artist to whom it had been attributed. A photograph - or a filmed document available on television or the Internet - is judged a fake when it turns out to be deceiving the viewer about the scene it purports to depict." Oder diese: "Photographs tend to transform, whatever their subject; and as an image something may be beautiful or terrifying, or unbearable, or quite bearable - as it is not in real life." Oder diese: "The problem is not that people remember through photographs but that they remember only photographs." Doch halt, stimmt das? Ja, vorausgesetzt man liest auch die nachfolgenden Sätze, die da heissen: "This remembering through photographs eclipses other forms of understanding - and remembering. The concentration camps - that is, the photographs taken when the camps were liberated, in 1945 - are most of what people associate with Nazism and the miseries of the Second World War."
Doch beginnen wir mit dem Anfang, mit einer Diskussion von Virginia Woolfs "Three Guineas" aus dem Jahre 1938, das sich mit den Wurzeln des Krieges auseinandersetzt und fragt, ob wir, wenn wir uns dasselbe Foto ansehen, auch dasselbe empfinden?
Die Fortsetzung findet sich hier
Einsichten wie diese: "A painting or drawing is judged a fake when it turns out not to be by the artist to whom it had been attributed. A photograph - or a filmed document available on television or the Internet - is judged a fake when it turns out to be deceiving the viewer about the scene it purports to depict." Oder diese: "Photographs tend to transform, whatever their subject; and as an image something may be beautiful or terrifying, or unbearable, or quite bearable - as it is not in real life." Oder diese: "The problem is not that people remember through photographs but that they remember only photographs." Doch halt, stimmt das? Ja, vorausgesetzt man liest auch die nachfolgenden Sätze, die da heissen: "This remembering through photographs eclipses other forms of understanding - and remembering. The concentration camps - that is, the photographs taken when the camps were liberated, in 1945 - are most of what people associate with Nazism and the miseries of the Second World War."
Doch beginnen wir mit dem Anfang, mit einer Diskussion von Virginia Woolfs "Three Guineas" aus dem Jahre 1938, das sich mit den Wurzeln des Krieges auseinandersetzt und fragt, ob wir, wenn wir uns dasselbe Foto ansehen, auch dasselbe empfinden?
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